Priserna hos apoteken har fortsatt stiga under hösten. Receptfria läkemedel var i början av november 5,2 procent dyrare än för ett år sedan. Mest ökade dock priserna i segmentet övriga apoteksvaror där en typisk varukorg idag är 8,7 procent dyrare. Samtidigt har nätjätten Apotea gjort entré på börsen och satt fokus på marknaden, och hur framtidens apotek kan påverkas av nya affärsstrategier.
Aposmart.se (fd. Apotekskollen) övervakar priser och lagerstatus på apoteksmarknaden och har sammanställt ett index som följer prisutvecklingen. I indexet ingår 2 000 vanliga receptfria läkemedel och andra apoteksvaror som säljs på de sju stora nätapoteken i Sverige.
De flesta apoteksvaror är dyrare
Från november 2023 till november 2024 steg priserna på receptfria läkemedel med 5,2 procent och övriga apoteksvaror med 6,8 procent, medan den allmänna inflationstakten enligt KPIF var 1,8 procent. Prisökningarna på läkemedel var därmed tre gånger högre än den genomsnittliga prisutvecklingen i samhället.
I den viktade varukorgen, som avspeglar den typiska kundens inköp, har priserna på vanliga receptfria läkemedel, som värk- och febernedsättande tabletter samt förkylnings- och allergimediciner, ökat med 5,8 procent. För övriga apoteksvaror, såsom sårvård, solskydd och specialiserad hudvård, har konsumentens typiska varukorg stigit med hela 8,7 procent. Detta reflekterar hur mycket mer hushållen behöver lägga i år på sina apoteksköp.
Black Week-rabatterna urholkas av inflationen
Trots prisökningar under året gav Black Week 2024 en tillfällig lättnad för konsumenterna. En genomgång av över 2 000 apoteksprodukter hos de stora aktörerna visar vad man sparade totalt, utan rabattkoder, i genomsnitt:
Rabatter på övriga apoteksvaror:
Rabatter på receptfria läkemedel:
De ordinarie priserna steg något under månaderna före rean, vilket gjorde Black Week-rabatterna mindre märkbara för konsumenterna än förväntat. Jämfört med 2023, då apoteken erbjöd besparing på cirka 5% till 15% på övriga apoteksvaror, var årets rabatter snäppet bättre.
Apotea och Apohem förbättrade sina erbjudanden till cirka 20 procent rabatt, jämfört med 15 procent året innan. Meds och Kronans Apotek ökade också sina rabatter med ungefär 5 procent. På receptfria läkemedel behöll Apotea en rabatt på cirka 15%, vilket är i linje med föregående år.
Men att apoteken medvetet skulle ha höjt sina ordinarie priser, precis före Black Week, saknar stöd i tillgängliga data. Istället verkar prisökningarna före rean ha varit en del av marknadens generella utveckling under året. Dessa siffror tyder på att Black Week-strategierna var snarlika men justerade uppåt för flera apotek, vilket återspeglar en fortsatt intensiv priskonkurrens i en marknad med låga marginaler.
Årets julklapp
Att årets julklapp, unisexdoften, utsågs visar på konsumenternas stora intresse för skönhets- och egenvårdsprodukter. Apoteken, som nu erbjuder allt från dofter och hudvård till hälsotillskott, kan ha haft nytta av denna bredare efterfrågan under Black Friday och julhandeln.
Apoteken på nätet har idag bredare sortiment än någonsin och utmanar skönhets- och detaljhandelskedjor. Varje apotek har i snitt 31 500 olika varor i sitt sortiment på nätet, vilket ökat med 9 procent på ett år.
Kategori |
Utveckling (%) |
|
Allergi* |
10,0 |
|
Händer och fötter |
9,9 |
|
Förkylning* |
7,3 |
|
Intimvård |
6,9 |
|
Barn och föräldrar |
6,7 |
|
Hudvård |
6,6 |
|
Mun och tänder |
5,7 |
|
Djur |
5,6 |
|
Feber och värk* |
5,1 |
|
Mage och tarm* |
4,5 |
|
Ögon och öron* |
3,7 |
|
Vitaminer och mineraler |
2,8 |
|
Motion och hälsa |
-0,1 |
|
Sluta röka* |
-3,6 |
|
Genomsnitt (alla varor) |
5,2 |
|
Typisk varukorg |
5,8 |
|
* ingår i viktad varukorg |
De läkemedelskategorier som ökade mest i pris var allergiläkemedel (10 procent), läkemedel för händer och fötter (9,9 procent) och läkemedel mot förkylning (7,3 procent). Även andra vanliga kategorier som hudvård (6,6 procent), läkemedel mot feber- och värk (5,1 procent) samt vitaminer och mineraler (2,8 procent) ökade i pris snabbare än inflationen.
Under samma period sjönk priset på läkemedel i kategorierna rökavvänjning och motion och hälsa, som blev 3,6 respektive 0,1 procent billigare.
Kategori |
Utveckling (%) |
|
Solskydd |
11,9 |
|
Händer och fötter |
11,1 |
|
Hudvård |
10,8 |
|
Sår, bett och stick |
9,3 |
|
Mun och tänder |
7,9 |
|
Barn och föräldrar |
7,4 |
|
Hårvård |
6,5 |
|
Djur |
5,1 |
|
Intimvård |
4,7 |
|
Förkylning |
4,1 |
|
Ögon och öron |
4,0 |
|
Feber och värk |
3,9 |
|
Mat och dryck |
3,8 |
|
Genomsnitt (alla varor) |
6,8 |
|
Typisk varukorg |
8,7 |
Kategorin övriga apoteksvaror, varor som apoteken säljer som inte är läkemedel, hade en högre prisökning än läkemedel, med en genomsnittlig prisutveckling på 6,8 procent. De största prisökningarna hade solskyddsprodukter (11,9 procent), produkter för händer och fötter (11,1 procent) samt hudvårdsprodukter (10,8 procent).
Andra vanliga kategorier som sårvård (9,3 procent), mun- och tandvård (7,9 procent) samt barn- och föräldra-produkter (7,4 procent) hade betydande prisökningar. Kosttillskott (+2,5%) och produkter mot sömn- och stressproblem (+2,1%) hade en mer blygsam utveckling i nivå med inflationen.
Den typiska varukorgen för dessa apoteksvaror steg med hela 8,7%, vilket indikerar att konsumenterna måste lägga betydligt mer pengar på dagliga vårdartiklar och hälsoprodukter jämfört med för ett år sedan.
Brist på ögondroppar
Det är angeläget för konsumenter att kontrollera lagerstatus på receptfria läkemedel innan de handlar. Överlag är lagertillgängligheten hos apoteken stabil just nu, förutom i vissa mindre kategorier, till exempel ögondroppar, där tillgängligheten sjunkit till 50%.
Apoteas börsnotering
I december 2024 gjorde Apotea entré på Stockholmsbörsen, med en initial värdering på cirka 6 miljarder kronor. Aktien steg med hela 45% på den första handelsdagen. Inför noteringen uttryckte vd Pär Svärdson att det var "en ny utmaning" och glädje över det stora intresset som resulterade i över 90 000 nya aktieägare.
Spekulationer har förekommit om huruvida de omfattande Black Friday-rabatterna var ett medvetet sätt att lyfta försäljningssiffrorna inför noteringen. Inga oberoende analytiker har dock bekräftat en sådan strategi, även om det kommit på tal att aktieägare skulle kunna få en speciell rabatt hos Apotea. Det lämnar frågan öppen, men enligt statistik sedan tidigare har Apotea en fortsatt strategi med låga priser.
E-handelns andel växer
Enligt E-barometern Q3 2024 växte apotekshandeln online med 19 procent under det senaste kvartalet. Priset är den största faktorn för konsumenterna när de handlar apoteksprodukter på nätet, vilket förklarar en del av den hårda prispressen. Många kunder vill också försäkra sig om regelbunden tillgång till nödvändiga produkter. Framöver förväntas vissa varor, särskilt skönhetsprodukter, bli mer säsongsbetonade, vilket kan påverka både kampanjer och priser.
Statligt ägda Apoteket AB – dags för försäljning?
Efter att staten sålt Bilprovningen dyker frågan åter upp om fler statliga bolag bör privatiseras. På en lista framtagen av Per Östensson, tidigare sakkunnig vid finansdepartementet, finns Apoteket AB med som ett bolag som kan säljas helt eller delvis.
Tanken är att en privat ägare kan driva företaget mer effektivt och öka konkurrensen. Det kan i bästa fall leda till lägre priser och bättre service. Kritiker oroar sig dock för försämrad tillgänglighet, särskilt i glesbygden. Myndigheten TLV förordar istället riktat stöd till utsatta apotek, så att alla – oavsett ägare – kan ha rimlig tillgång till läkemedel.
Vad är Aposmart.se?
Aposmart.se är en prisjämförelsesajt för apoteksprodukter. Med över 75 000 produkter i databasen hjälper sajten konsumenter att hitta de bästa priserna och jämföra lagerstatus för receptfria läkemedel, skönhetsprodukter och hälsokost. Tjänsten täcker alla apotek och liknande nätbutiker i Sverige, och har inköpslista-funktion som visar konsumenter hur mycket de kan spara.